V Trenčíne čakáme na cyklistickú tragédiu...

Autor: Richard Ščepko | 17.6.2009 o 9:54 | Karma článku: 8,50 | Prečítané:  2687x

...a potom sa možno dajú veci reálne do pohybu. Asi naozaj musí dôjsť k smrteľnej tragédií nejakého cyklistu (cyklistov) pri strete s automobilom, aby si miestny politici uvedomili skutočný význam cyklistických chodníkov. A vôbec nemusí ísť o podnapitého dôchodcu, ale o rodinu s malými deťmi. Neriešený celoslovenský problém, na ktorý tragicky poukázal aj jeden moderátor z Markízy. Naozaj sa niečo podobné musí stať aj v tomto meste? Pripravuje sa nový územný plán, ktorý má zohľadniť aj cyklistickú dopravu. Vyzerá to na prvý pohľad zaujímavo a možno aj nádejne. Tri roky tento problém ignorovali nie len mestský poslanci, ale aj primátor Celler. Zrazu sa veci dávajú do pohybu. Podobnosť s blížiacimi sa voľbami, čisto náhodná.

Cyklisti a Trenčín


Cestná doprava je v Trenčíne naozaj katastrofálna. Niekoľko rokov stály a neriešený problém mosta s politickým pozadím. Podľa mojich informácií už aj kanoistov upozorňujú, aby úsekom pod cestným mostom neprechádzali. Vraj z neho odpadávajú časti, ktoré by ich mohli zasiahnuť. Snáď to nie je také zlé a ja mám len zlé informácie. Ibaže súčasťou dopravy sú aj cyklisti. A vôbec ich nie je málo ako by sa mohlo zdať. Podľa Centra enviromentálnych aktivít (CEA) ide o približne 30 %. Minulý rok bol na webovej stránke ekolist.cz zverejnený článok o kritických podmienkach v tomto krajskom meste. Šlo o konfrontáciu a argumentáciu primátora B. Cellera a aktivistu R. Medala. K nemu sa však ešte dostanem. 
Trenčín nemá vybudovaný žiadny chodník, určený výlučne pre cyklistov. Po mestských komunikáciach nie je jednoducho možné bezpečne jazdiť. Pustíte napríklad svoje dieťa bicyklovať sa po meste? Alebo razantne trváte na vedľajších uličkách v okolí domu? Mne veľa naznačil nedávny „výlet“ s deväť ročným dieťaťom. Po bezpečnom jazdení na Brezine bolo potrebné absolvovať trasu od námestia na opačnú stranu mesta. Nie vždy sa dá prejsť vedľajšími uličkami a po chodníku to tiež nie je (hlavne pre menšie dieťa) úplne bezpečné. O zdolávaní vysokých obrubníkov ani nehovoriac. A tak sa pri frekventovaných komunikáciach snažíte „chrániť“ malého cyklistu aspoň jazdou ďalej od okraju vozovky, aby bol malý cyklista vodičmi obchádzaný aspoň väčším oblúkom. Pre niektorých arogantných primitívov za volantom je aj toto neprekusnuteľné. 
Kde jazdiť, ak chcete na bicykli dochádzať každý deň do práce, do školy, alebo len bezpečne jazdiť po mestských komunikáciach? Ako - tak bezpečne len po chodníkoch, ktoré sú však určené pre chodcov. Jazdu zakazuje zákon, no veľa možností nie je. V tomto štáte sa nerešepktujú dôležitejšie zákony.


Kde je problém?


Trenčanom chýbajú v meste cyklistické chodníky. Chodníky, ktoré by kopírovali prirodzený „tranzit“ cyklistov v meste. Žiadne umelo vytvorené a neprirodzene trasované trasy vedúce mestom. Žiadne vytláčanie cyklistov na okraj mesta. Žiadny cyklistický chodník však v Trenčíne neexistuje a vyzerá to tak, že sa v najbližšej dobe žiadny budovať nebude. Cyklista podľa vyhlášky potrebuje min. 1,25m široký chodník pre jednosmernú jazdu. Nie je to vôbec veľa a niektoré úseky v meste by vyžadovali iba pomerne malé stavebné úpravy. Podľa môjho názoru by takto upravený chodník mohol byť vybudovaný na Soblahovskej ulici. A to na každej strane tejto ulice. Je tam priestor, kde by možno postačilo rozšírenie chodníka o niekoľko desiatok centimetrov k japonským čerešniam, ktoré sú nasadené medzi cestou a chodníkom. 
Prečo nemohlo mesto Trenčín presadiť napríklad s investorom Masaryčky centrum (bývalé Masarykové kasárne) o pár desiatok centimetrov užší chodní a tým využiť priestor medzi cestou a chodníkom na vybudovanie cyklistického chodníka? Už na tomto úseku mohol byť vytvorený krátky, no bezpečný cyklo chodník. Ten sa mohol neskôr napojiť na ďalšiu časť a vytvoriť tak súvislú trasu. Nemohol. Pretože nie je záujem. Možností na inšpiráciu je niekoľko. Dlhoročné skúsenosti s cyklistami má nie len Škandinávia a prevažne Dánsko, ale aj Berlín, Kolín, či neďaleká Viedeň. K tomuto trendu sa postupne približuje Brno, Krakov a niektoré slovenské mestá, kde miestnym politikom na cyklistoch naozaj záleží. V Trenčíne sme ani len nezačali.


Argumenty primátora


Vrátim sa k článku spomínanom v úvode. V ňom Richard Medal z CEA poukazoval na kritickú situáciu, ktorá je v Trenčíne miestnou samosprávou úplne ignorovaná. Primátor B. Celler vidí problém v legislatíve. "Legislatíva presne vymedzuje, aké musia spĺňať normové parametre, z hľadiska dopravného označenia a podobne. Z toho dôvodu, tu zatiaľ nemáme presne to, čo sa nazýva cyklistický chodník", vysvetlil Celler. Pekne zaobalené klamstvo. Inak to napísať neviem. Neochota a úplna ignorácia v oblasti cyklistickej dopravy zo strany primátora v meste Trenčín, by však ťažko znášal aj „internetový papier“. Problém dokonale vystihol p. Medal: "Myslím si, že kde je vôľa, tam je aj cesta. Mesto a jeho vedenie, to súčasné i predchádzajúce, cyklotrasy aj cyklistickú verejnosť úplne ignoruje. Všetko, čo sa tu deje, je len v prospech motoristickej verejnosti. Jediné, čo sa tu za posledných 15 rokov pre cyklistov urobilo, je vyasfaltovanie hrádzových ciest." Ibaže cyklisti musia jazdiť aj po mestských cestách a nie byť vytlačený na hrádzu. Tam im nehrozí také nebezpečenstvo, keďže po hrádzi autá nejazdia. A ani samotné vyasfaltovanie dvoch kúskov dlhých sotva 50m a jedného ani nie 200m pod mostami nepovažujem za veľký dôvod na radosť. Aj to však bolo zrealizované ešte v minulom volebnom období.

celler_hlas.jpg

Kto je zodpovedný za dlhodobo neriešenú problematiku cyklistov v meste Trenčín? (foto: trencin.sk)


Ako dlho ešte čakať?


Budovanie cyklistických chodníkov nie je vždy bezproblémové a jednoduché. Sú mestské komunikácie, ktoré dodnes neprešli majetkoprávnym vysporiadaním, iné by na takúto úpravu potrebovali značné finančné prostriedky. Bolo by nefér sa tváriť, že všetko ide lusknutím prstov. Ibaže niekde naopak stačí pomerne málo. Netreba ani státisíce, ani rozsiahle stavebné zásahy. Nikto z kompetentných však o túto problematiku nejaví záujem. Nie je tlak ani od poslancov, ani od miestnych médií. Je naozaj naivné myslieť si, že pán primátor v „Meste pre ľudí“ chce vyhovieť aj cyklistom. Len to cez prísnu legislatívu akosi nejde. To, že ho (aj) táto problematika výsostne nezaujíma mi potvrdzuje aj moja skúsenosť. Pred približne rokom som pánovi primátorovi poslal e-mail, v ktorom som poukazoval na tento problém. Upozorňujem, že to bolo v čase, kedy neexistoval ani tento blog a teda ani moje kritické názory neboli verejne známe. Bol som teda len jeden z davu. V e-maily som sa pýtal, prečo sa v Trenčíne postupne nebudujú cyklistické chodníky tak, ako je to bežné v Európe. Priložil som do e-mailu dokonca niekoľko fotografii, ako zvýšiť bezpečnosť cyklistov inšpirovanú zo Škótska. Dodnes mi pán primátor neodpísal. A ani neodpíše. O veci verejné sa začne zaujímať až teraz. Aj to len naoko. Blížia sa totiž voľby. A bude treba vytvoriť ilúziu záujmu o veci verejné, keďže realita je až príliš obnažená. Doprava bola a je pre primátora jedna z najdôležitejších priorít. Okrem zjednosmernených ulíc v nej výraznú zmenu veľmi nebadať. A už vôbec nie v tej cyklistickej. 
Nie je však korektné zo všetkého viniť len primátora. Máme tu 25 poslancov a ak sa nemýlim, ani jeden nemal vo svojom volebnom programe (ak vôbec nejaký mal) systematické budovanie cyklo chodníkov. A tiež mi nie je známe, že by ich niekto reálne presadzoval. No najväčšiu zodpovednosť nesie samotný primátor. Svojimi kompetenciami a právomocami, ktorú z vôle obyvateľov získal, neurobil v tomto volebnom období nič. Vôbec nič. Odvolávať sa na zlú legislatívu je tak trochu pokrytecké. Zvlášť od človeka, ktorý ju už niekoľko krát vedome a účelovo obchádza (napr. územný plán).

 

Inšpirácií je niekoľko. Táto je zo Sydney (foto: internet):

_Bicycle-road-with-traffic-l.jpg

_Bicycle-roads-and-driveways.jpg

_Standard-intersection-treat.jpg

Viedeň:

DSC07298.jpg

DSC07301.jpg

DSC07305.jpg

DSC07317.jpg

DSC07318.jpg

DSC07319.jpg

Praha (foto: internet/ceský bike server):

img00015.jpg

img00002.jpg

Škótsky Aberdeen (identické fotografie som posielal aj primátorovi):

DSC06359a.jpg

DSC06360.jpg

DSC06368.jpg

...a netreba zachádzať ani tak ďaleko. Stačí navštíviť neďaleké Uherské Hradište, alebo 20 - tisícový Břeclav.

A čo my? Nateraz máme možnosť sa vyjadriť k pripravenému územnému plánu (do 15.7.), v ktorom sú zaznačené (a miestami až veľmi divne) cyklistické trasy v meste. Na stránke mesta je anketa, kde je možné hlasovať za nami, cyklisticky najviac využívané úseky v Trenčíne. Posobí to sympaticky a tak trochu aj nádejne. Ja však aj naďalej zostávam skeptický. Aspoň dovtedy, kým sa takéto cyklo chodníky nezačnú reálne budovať. Pán primátor sa snaží navodiť dojem záujmu o veci verejné. Nie je to však o jeho svedomí, ale o blížiacich sa komunálnych voľbách. Práve v tomto období máme možnosť sa vyjadriť a pripomienkovať pripravované zmeny. Je len na nás, či takúto možnosť využijeme, alebo budeme čakať, až na mestských komunikáciach vyhasne niekoľko „cyklistických“ životov? Nepýtame sa, nezaujímame sa. Bude nás to trápiť viac, ak o život príde dieťa suseda, kolegu, známeho, alebo nebodaj člena rodiny? Tým im však už život nevrátime... Bude totiž neskoro.

2039031850_32ac62a82d_o.jpg

Dostanú už konečne cyklisti v Trenčíne zelenú? (foto: flickr.com)

cyklotrasy.jpg

Cyklotrasy na Slovensku (zdroj: www.sme.sk)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.


Už ste čítali?