reklama

Trenčiansky primátor by mal vrátiť odmeny

Bolo by príliš jednoduché a primitívne populistické vykresliť odmeny ako niečo nemorálne a odsúdenia hodné. Odmeny (obzvlášť tie finančné) nepovažujem za niečo zlé. Práve naopak. Som za odmeňovanie ľudí, ak si to svojou prácou a dobrými výsledkami naozaj zaslúžia. Prečo by sme nemali oceniť človeka, ktorý svojim výkonom či kvalitou práce vysoko vyčnieva nad šedý priemer spoločnosti? Neocenili by ste človeka, ktorý svojim nasadením zachránil úzkorozchodnú železničku v Čiernom Balogu pred zošrotovaním, či lekára, ktorý svojim odhodlaním zachránil pacientovi končatinu, aj keď by bolo jednoduchšie a menej rizikové končatinu odstrániť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)

A tiež by som nemal problém, ak by čelný predstaviteľ mesta Trenčín dostal odmenu, ktorú si naozaj zaslúži. Ak by napríklad so svojou administratívou pritiahol do priemyselného parku významného investora, na ktorého by boli naviazaní ďalší subdodávatelia. A výsledkom by bola citeľná zamestnanosť aj pre vysokoškolsky vzdelaných ľudí (vyššia pridaná hodnota, ktorú má vo svojom volebnom programe). Ibaže pánovi Cellerovi boli odmeny mestskými poslancami schvalované ako na bežiacom páse, často bez argumentácie, za aký prínos pre mesto tú ktorú odmenu dostal. V roku 2004 vtedajší viceprimátor Anton Boc obhajoval schválenie odmeny pre pána Cellera slovami, že „v prípade trenčianskeho primátora je i takáto odmena nedostatočná. Zaslúžil by si vyššiu odmenu. Má zásluhu na tom, že sa v Trenčíne bude stavať nový most a obchvat okolo mesta," povedal Boc. Myslí si, že Trenčania takouto vysokou odmenou pre funkcionárov podráždení nebudú. "Každý človek, ktorý vykonáva svoju prácu dobre, chce mať aj odmenu. Myslím si, že občania to pochopia," dodal (Zdroj: sme.sk). Prešlo utešených päť rokov a druhý cestný most nie len že nestojí, no s jeho výstavbou sa ani len nezačalo. Doprava naďalej kolabuje a nič zásadné sa s dopravou v meste neurobilo. Ak jeho odmena bola naviazaná na začatie výstavby druhého cestného mosta, mal by odmenu vrátiť? Ani po piatich rokoch nenaplnil to, za čo mu bola odmena udelená. Preto si myslím, že ak už aj nie z politického, tak aspoň z morálneho hľadiska by odmena za rok 2004 mala byť vrátená späť do vyprahnutého mestského rozpočtu. Ide naozaj o odmenu v pravom slovazmysle, alebo len o dohodu vládnucej väčšiny na mestskom zastupiteľstve? A čo ďalšie odmeny? Aký významný posun v tomto meste nastal, že si to vyžadovalo každoročné udelovanie primátorských odmien?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

** Mimoriadnu odmenu mu poslanci odobrili v marci 2007, pritom hneď v auguste muselo mesto pre chýbajúce peniaze po druhý raz meniť rozpočet. Školám a školským jedálňam ubralo viac ako šesť miliónov korún. (Zdroj: Pravda.sk)

Niektorí argumentujú, že za nezačatie výstavby už primátor zodpovednosť nenesie, keďže na pozadí treba vidieť politický boj riadený z Bratislavy. Je pravdou, že Cellerovou iniciatívou bola vypracovaná projektová dokumentácia na náklady mesta, aby sa urýchlila výstavba. Tá však bola vypracovaná v čase, kedy primátorovi bolo jasné, že v tomto volebnom období si na základný kameň nepoklope. Z pohľadu dnešnej vládnej koalície je politicky výhodnejšie výstavbu nerealizovať a v prípade porážky primátora Cellera (SDKÚ-DS) kandidátom zo SMERu, HZDS, či SNS predostrieť začatie výstavby ako jednoznačný uspech ich nanominovaného kandidáta. Možno naozaj nejde o ľudí, ktorí čakajú denno-denne v kolónach, ani o záchranárov, ktorí sa pri prípadnej havárii mosta nedostanú tam, kde ich čakajú, ale len o primitívny politický boj o moc. Ibaže s výmenou moci po voľbách v roku 2006 musel počítať aj Branislav Celler. O to viac nesie politickú zodpovednosť s nezačatím výstavby cestného mosta. Ak v období rokov 2004 – 2006 nepresvedčil vtedajších koaličných politikov a ministra dopravy (tiež z SDKÚ-DS) o potrebe ďalšieho mosta, bolo by trochu naivné myslieť si, že pochopenie nájde v tejto vládnej koalícií. Ak by sa už v roku 2005 začalo s výstavbou a po voľbách by bola stavba zastavená, bolo by jasné, vinou koho sa v stavbe nepokračuje. Ibaže stavať sa nezačalo a do volieb sa ani stavať nezačne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Podľa tejto tabuľky zarábal mesačne Branislav Celler viac, ako primátor Prešova aj Žiliny. Teda miest, ktoré sú väčšie, než Trenčín. (Zdroj: hnonline.sk)

Za čo teda mestskí poslanci schvaľovali primátorovi odmeny? Za prilákanie strategických investorov do priemyselného parku? Za zavedenie protikorupčných opatrení, ktoré by minimalizovali okatú korupciu v trenčianskej samospráve? Za to, že boli skultúrnené a upravené brehy Váhu a táto rieka sa tak stala plnohodnotnou súčasťou mesta? Za systematické budovanie bezbariérovosti, za osádzanie vodiacej dlažby pre nevidiacich a slabozrakých (prikazuje to zákon), či systematické budovanie cyklistických chodníkov? Alebo za vytvorenie atraktívneho „produktu“ v cestovnom ruchu, tak ako to zvláda Liptov, či Orava? Alebo nebodaj za kvalitné chodníky a cesty? Nie, nie, nič z toho sa v tomto „Meste pre ľudí“ nedeje. Veď mi ešte aj v 21. storočí bojujeme za tak samozrejmú vec, akou je oprava chodníka. Dokonca aj dukáty na novú letnú plaváreň, ktoré železnice poslali na účet mesta sa už akosi rozkotúľali (Mesto Trenčín na svojej stránke píše o opaku, no na zlú finančnú kondíciu mesta ma v osobnom stretnutí upozornil aj jeden z poslancov. Zámerne nebudem uvádzať klub, z ktorého daný poslanec pochádza. Dvaja poslanci, rôzne kluby, nezávisle na sebe poukazujú na finančné problémy mesta.)... Pán Celler sa pre regionálne noviny ECHO vyjadril, že plaváreň mesto postaví aj v prípade, ak bude stáť viac, než poslali železnice na účet mesta. Peniaze samozrejme získa ďalším predajom mestského majetku. Veď ako inak. Je jednoduché predať majetok mesta, alebo zobrať úver, na ktorý sa poskladajú opäť jeho obyvatelia. Už ťažšie je spravovať mesto transparentne, s minimalizovanou korupciou a s dôrazom na efektívnosť. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že nová letná plaváreň skončí na dlhé roky len vo forme predvolebnej vizualizácie. A pritom sme na ňu peniaze mali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Opäť som si spomenul na slová mestského poslanca Antona Boca (SDKÚ-DS), keď povedal, že "každý človek, ktorý vykonáva svoju prácu dobre, chce mať aj odmenu. Myslím si, že občania to pochopia." Nuž, asi máme značne rozdielnu predstavu o dobrom spravovaní mesta... Podľa veľmi divných pravidiel, ktoré si v tomto meste koaliční poslanci s primátorom zaviedli, som mal svoj vysokoškolský titul dostať už pred vstupom do 1. ročníka. Teda nie za dosiahnuté výsledky, ale len tak, motivačne. Presne tak, ako keď odmeny dostáva primátor za „úspechy“, ktoré sa ani len nezačali realizovať. Mňa osobne mrzí, ak takéto otázky nekladú miestne médiá. Je to v konečnom dôsledku na obrovskú škodu obyvateľov, aj mesta samotného. Je jasné, že aj tieto peniaze niekde chýbajú čoho výsledkom sú rozbité cesty, kanále buď 8 cm pod, alebo 5 cm nad povrchom vozovky, zničené chodníky, 0 km cyklochodníkov, ignorovanie bezbariérovosti, zeleň...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 2004 sa primátor Branislav Celler vyjadril, "že výška odmien sa odvíjala od náročných rozhodnutí, ktoré sa prijímali." Bol presvedčený, "že mesto sa oproti minulosti pohlo ďalej a občania to zhodnotia aj vo voľbách." A aj zhodnotili a faktom je, že vyhral. O 400 hlasov. Ako to bude vo voľbách o rok je ťažké predpokladať. Voľby sú azda jedinou príležitosťou, kedy majú obyvatelia skutočnú moc (!). Moc, niečo reálne zmeniť, zatrhnúť okatú korupciu a ignorantské správanie predstaviteľov mesta. Problém je len v tom, že sa jej v Trenčíne 2/3 obyvateľov dobrovoľne vzdáva. Nerobíme tým zo seba stádo mlčiacich hospodárskych zvierat?

Obrázok blogu


Zdroj: shooty.sk

Richard Ščepko

Richard Ščepko

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  1x

V roku 2010 ako spoluorganizátor zrealizoval 1. verejnú diskusiu na tému trenčianske nábrežie. Súčasťou ktorej bol bývalý primátor, architekti, ekológ s moderátorom Š. Hríbom. Cieľom diskusie bolo dostať tému nábrežia pred verejnosť a poukázať na pochybné zámery vtedajšieho vedenia mesta. Je organizátorom projektu Mestských zásahov Trenčín 2013. http://www.mestskezasahy-tn.sk Zoznam autorových rubrík:  TrenčínCestovanieNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu